середу, 25 жовтня 2017 р.

Міні-проект у 2 класі з природознавства "Як бджоли готуються до зими"



Тема: Наші проекти. Як бджоли готуються до зими
Мета: ознайомити учнів зі змінами, що відбуваються в житті комах восени; розширити знання учнів про бджіл та їхній спосіб життя; розвивати увагу та спостережливість; формувати вміння аналізувати, порівнювати, виділяти істотні ознаки; виховувати почуття охорони природи на прикладі комах.
Обладнання: кольорові ілюстрації комах ( комар, мурахи, бджола, оса, джмеля, сонечко, муха, метелик, бджола), повідомлення, малюнки та ілюстрації дітей до проекту, матеріал підручника.
Хід уроку
I. Організаційний момент
-- Усміхніться один одному і привітайтесь до гостей. Роботи в нас дуже багато і тому пропоную - не просто слухати, а чути; не просто дивитись, а бачити; не просто відповідати, а міркувати; дружно і плідно усім працювати.
II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
1. – Відгадайте, діти, загадки про кого ми будемо сьогодні говорити на уроці.
• Ніс довгий, голос тонкий,
Хто його вб’є, той свою кров проллє. (Комар)
• По травичці він стрибає
І сюркоче, і співає,
Заливається, як дзвоник,
Називають його ...(Коник)
• Прилетіла цокотуха,
Щось торочить понад вухом.
Всім набридла байка ця
Без початку і кінця.(Муха)
• Навесні барвиста квітка
На галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли,
Враз знялась і полетіла.(Метелик)
• Ця комашка-розумашка
І працює дуже важко.
В земляну свою хатинку
Тягне довгу соломинку. (Мурашка)
• Шість ніг без копит, ходить – не стукотить.
Літає, а не птиця,
Може догори ногами вчепиться. (Комахи)
- Як ми можемо назвати зображену групу ? Скільки лапок мають комахи?
(Виставляю демонстраційні картки з відгаданими комахами)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ви дізнаєтеся на уроці як восени змінюється життя комах та створимо наш міні-проект. Назву його ви прочитаєте, коли складете слова в речення.
Гра «Розсипанка»
(бджоли, Як , зими, до, готуються)
- Прочитайте назву нашого проекту.
- Отже, сьогодні ми дізнаємося багато цікавого про бджіл та про те, як вони готуються до зими.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 56–57)
-- Розгляньте в підручнику зображених комах. Чим вони схожі між собою?
-- Сонечко Семикрапочка запитує: «Де живуть комахи, зображені на фотографіях? Чим вони живляться? Як змінюється життя комах восени?
-- Розкажіть куди діваються комахи з настанням холодів? Чому вони ховаються?
- Підготуйте коротке повідомлення на ці запитання. Прочитайте текст у підручнику та обговоріть його у парах.
- Коли починають зникати комахи?
- Куди вони ховаються?
- Чому восени комахи зникають?
2. Робота над загадками
Я труд поважаю, все літо літаю
У поле, до гаю, збираю медок
Із різних квіток.
Кого не злюблю,
Того жалом колю. (Бджола)
********************
Стоїть завод у полі.
Який? А це секрет.
Працюють в ньому бджоли,
Виготовляють мед. (Вулик)
— Медоносна бджола відома людям з давніх-давен. Люди розводять бджіл заради цілющого меду та воску.
— Де живе сім’я медоносної бджоли? Розкажіть про обов’язки у бджолиній сім’ї.
— Що роблять робочі бджоли навесні?
— Коли вони починають заготовляти мед на зиму?
— Ви готували розповіді про медоносних бджіл з різних джерел інформації. Доповніть їх малюнками або фотографіями.
Фізкультхвилинка
Сонечко прокинулось, потягнулось,
В різні боки повернулось.
Потім весело всміхнулось,
Кругом себе обернулось.
Діти стали танцювати,
Миле сонечко вітати
Працьовитих бджілок прославляти.
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Повідомлення «Як бджоли готуються до зими»
Готуючись до зими, бджоли не впадають у сплячку. З настанням холодів вони перестають рухатися, збиваються в купу, зігріваючи одна одну. А в цей час продовжують живитися медом і цукровим сиропом, який їм спеціально постачають бджолярі. А скупчуються вони на листках, які утворені чашечками з воску і називаються стільниками. Бджоли затикають прополісом усі щілини, зменшують льоток (віконечко, через яке влітають і вилітають з вулика).
- Прошу представити, що ви дізналися про підготовку бджіл до зими .
1 група - «Інформатори»
- Бджоли – надзвичайно корисні комахи. Вони дають поживний цілющий мед, віск. Щоб бджолі зібрати 100г меду, їй потрібно відвідати 1 млн. квіток.
- Коли бджола повертається із взятком, то може нести з собою стільки нектару, скільки важить сама.
- Бджіл називають помічниками землероба, або крилатими агрономами. І це не випадково. Комахи запилюють квітучі рослини, які без цього не плодоносять.
- З настанням холодів бджоли збираються на стільниках. Люди утеплюють вулики, годують бджіл сиропом, який варять із цукру і води. Цей сироп наливають у спеціальне коритце і зверху його вистеляють сіном, щоб бджоли мали де сідати.
- Завдяки тому, що бджоли їдять, у них виділяється тепло. У вулику підтримується температура до +20°.
2 група - «Пізнайки»
Цікаві факти
- Існує близько 20 тисяч бджіл. Вони є на всіх континентах, крім Антарктиди.
- Бджоли мають довгий хоботок, яким висмоктують нектар з рослин та вусики, якими відчувають тонкі запахи. Також бджоли мають дві пари крил: за розміром задня пара крил менша від передньої.
- На кінці черевця у бджоли є гостре жало. Бджоли жалять тільки для самозахисту і після цього гинуть.
- Медоносними бджолами править цариця. Робочі бджоли будують з воску стільники. Цариця відкладає яйця, з яких виростають личинки, а потім перетворюються на дорослих бджіл.
- Хоча бджіл може бути тисячі на пасіці, вони ніколи не стискаються між собою.
- Якщо бджолу застав дощ, то вона має здатність ухилитися від падаючих крапель і все одно встигає безпечно повернутися додому.
- Бджолина мова – одне з найбільш вражаючих чудес природи. Мова бджіл – це мова запахів і танців. Коли бджола знаходить нектар або пилок, вона повертається додому і починає танцювати , описуючи кола. Танець привертає увагу інших бджіл і по запаху вони можуть взнати, де квітучі рослини.
- Медоносна бджола махає крилами зі швидкістю 11400 разів за хвилину. Саме це створює характерне бджолине дзижчання.
2. Робота над загадкою
— Як називається продукт, який бджоли дають людям?
********************
Солодкий, липкий, смачний, та не цукерка. (Мед)
— Бджола — медоносна комаха. Вона збирає квітковий нектар і перетворює його на мед. Мед — дуже цінний продукт.
- Розгадайте, діти, чому буває такий мед?

Травневий
Липовий
Акацієвий
Гречаний
Соняшниковий
Лісовий
Луговий
Польовий

3 група - «Літератори»
Скарбничка народної мудрості
Прикмети
- Якщо бджоли вилітають вранці-рано — на ясну погоду.
- Бджоли скупчилися на стінках вулика — на велику спеку.
Прислів’я
- Бджоли раді цвіту, а люди літу.
- Бджола мала, а й та працює.
Загадки
• Ця маленька трудівниця
Мед збирає як годиться:
Все у вулик, все у соти,
Не цурається роботи.
• В саду старому під селом,
У них є свій аеродром.
І літаки за летом лет –
Везуть туди солодкий мед.
• Що за диво-літаки
Сідають в лузі на квітки?
Не спочивають з далини,
А вантажі беруть вони.
- А тепер декілька віршів про цю незвичайну комаху.
Анатолій Камінчук

Бджілка весело літає

Бджілка весело літає,
Квіткам вічка розтуляє.
Каже: — Квіти, годі спати,
Я прийшла медок збирати!

Катерина Перелісна

Бджілка

Хоч і не пташка,
Крилечка має,
Поміж квітками
В полі літає,
Збере пилочок –
І шусть у дірку!
Збудує з того
Нову комірку.
Солодкі соки
Приносить з квітів,
А з того буде
Для вас мед, діти.

Ліна Костенко

Польові дзвіночки
Піднімає джміль фіранку.
Каже: - Доброго вам ранку!
Як вам, бджілко, почувалось?
Чи дощу не почувалось?
Виглядає бджілка з хатки:
- У дзвіночку добре спатки.
Цей дзвіночок - як намет.
Тільки дощ - як кулемет.

Грицько Бойко
Прилетіла бджілка

Прилетіла бджілка,
Бджілка-срібнокрилка,
Сіла на травиці,
Склала свої крильця
- Де була, хороша?
Може важка ноша?
Може притомилась,
Чи з дороги збилась?
- Я й не натомилась.
З дороги не збилась, -
Сіла на травинку,
П’ю смачну росинку.


VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
1. - Яких комах ви знаєте?
- Чому комахи ховаються восени?
2. Бліц-опитування
2. Яку комаху називають медоносною?
3. Що дають нам бджоли?
4. З чого вони збирають нектар?
5. Чи впадають ці комахи у зимову сплячку?
6. Чим живляться бджоли взимку?
7. З чого приготовлений сироп?
8. Яка температура взимку у вулику?
9. Як називають людей за професією, які розводять та доглядають за бджолами?
10. Як називається будиночок для бджіл?
11. Що роблять бджолярі, щоб комахи не загинули взимку?
12. Яке прислів’я ви знаєте про цих комах?

2. Гра «Назви зайвий» (за кольоровою ілюстрацією)
3. – До нас завітала маленька бджілка Майя, яку ви добре знаєте з дитячого мультфільму


- Вона принесла нам баночку цілющого запашного меду та маленькі подаруночки для всіх дітей за вашу старанну працю на уроці.

VII. Домашнє завдання с.56-57, підготувати розповідь про казкове та реальне життя мурах.



Немає коментарів:

Дописати коментар