середу, 25 жовтня 2017 р.

Робота над орфограмами з української мови в 3 класі

Робота над орфограмами
з української мови
в 3 класі

Вч. Попелло Ірина Олександрівна

2016-2017 н.р.

Перелік основних орфограм, які вивчаються в 3 класі
Чергування голосних і приголосних звуків у коренях слів [о]- [і] [е]- [і]
[г-з'-ж]- [к-ц'-ч]- [х-с'-ш]
Літери е, и, що позначають ненаголошені голосні в коренях слів
Літери и - і після ж, ч, ш, щ та г, к, х у коренях слів
Літери а - о на позначення ненаголошених голосних у коренях слів
Літери о - і, е - і, є - ї в коренях слів
Літера з у кінці префіксів роз-, без-
Літери з - с у кінці префіксів з-(с-)
Для засвоєння орфографії використовуються різноманітні види вправ, які можна об'єднати в такі групи:
1) списування,
2) диктанти,
3) орфографічний розбір,
4) робота з орфографічним словником,
5) довільне письмо — добирання слів з орфограмами,
6) вправи з розвитку мовлення (переклади, перекази, твори), які включають і орфографічні завдання.
Найбільш поширеними вправами є списування з різними завданнями і диктанти.
Збірка практичних завдань і вправ
Чергування приголосних
1. Найпоширеніші такі чергування приголосних:

г — з — ж (нога — нозі — ніженька);
к — ц — ч (рука — руці — рученька);
х — с — ш (вухо — у вусі — вушенько).

1. Перепишіть, вставляючи пропущені букви відповідно до правил чергування приголосних.

Смуга — на сму..і, сму..ка. Щука — щу..і, щу..ка. Муха — му..і, му..ка. 2. Ріг — на ро..і, нарі..ний. Бік — на бо..і, бі..ний. Горох — у горо..і, горо..ок. 3. Ходити — хо..у. Хотіти — хо..у. 4. Омолодити — омоло..ений, обмолотити— обмоло..ений.

Чергування голосних і приголосних звуків у коренях слів
Прочитай слова. Зверни увагу на зміну голосних звуків у коренях слів.
Пригадай !
[о] - [і] [е] - [і]
коня — кінь печі — піч
воза — віз речі — річ
носа — ніс осені — осінь
коса — кіс лебеді — лебідь
Потренуйся!
2.Зміни слова так, щоб змінився голосний звук у корені,
ночі — ніч коти — ... столи — ...
речі — ... воли — ... ножі — ...
болю — ... роги — ... громи — ...
Побудуй словосполучення з кожною парою слів. Запиши за зразком.
Зразок. :Темна ніч - темної ночі.
3.Прочитай вірш. Зверни увагу на виділені слова. Зміни усно ці слова так, щоб голосний звук у них змінився.
Бабусі.
Дай, бабусю, поцілую
сивину твого волосся,
теплим диханням зігрію
снігом вибілені коси.
Може, і на них розтане
лоскотливий іній срібний,
мов химерні візерунки
на замерзлій з ночі шибі.(Анатолій Костецький)
Пригадай інший вірш або загадку зі словами, в яких голосні звуки в коренях змінюються.
4.Випиши з тексту спільнокореневі слова, в яких змінюється голосний у корені.
Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте у нас на шкільному подвір'ї. Вслухаюся і дивуюся. То дзвонять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкуються одна до одної, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять...
Аж місяць прислухається до того дзвону.(Василь Сухомлинський)
5.Усно зроби звуко-буквений аналіз слова дзвонить.
6 .Добери до поданих слів споріднені так, щоб у корені звук [о]
змінився на [і].
зоря — зірка школа - ...
нора — ... робота — ...
гора — ... ходить - …
7. Познач основу і корінь. Які ще частини основи є в дібраних тобою словах?
Прочитай слова. Які звуки чергуються в коренях? Якими буквами вони позначені?
нога - нозі - ніжка
луг - у лузі - лужок
берег - на березі - бережок
рука -руці - ручка
око - в оці - очі
ріка - у руці - річка
муха - мусі - мушка
вухо - у вусі - вушко
рух - у русі - рушати

8. Прочитай прислів'я. Спиши їх і підкресли спільнокореневі слова. Познач у них корінь. Назви звуки, які чергуються.
1. Нема друга — шукай, а знайшов — бережи.
2. Справжні друзі пізнаються в біді.
3. Де дружніші — там сильніші.
9.Прочитай вірш. Випиши виділені слова. Зміни їх або добери до них споріднені так, щоб відбулося чергування звуків у коренях.
Коли зроблено плуг —
він оратиме поле чи луг.
Коли зведено дім —
будуть мешкати люди у нім.
Коли квітнуть сади —
будуть спіти улітку плоди.
Коли дружба прийшла —
буде більше на світі тепла.
(Платон Воронько)
10. До поданих слів добери за зразком споріднені, в корені яких відбувається чергування приголосних звуків.
пух — пушок рука — ручка роги — ріжки
сніг — ... ріка — ... ноги — ...
гак — ... птах — ... щоки — ...
З двома дібраними словами склади речення і запиши їх.
11. Прочитай текст. Спиши, вставляючи замість крапок пропущені букви. Чергування яких приголосних звуків може відбуватися в коренях виділених слів?
Книги - найкращі друзі.
Хто такий архітектор? Як доглядати за чотириногим дру..ом? Ким бути?
На всі запитання тобі допоможуть відповісти кни..и. Кий..а може розвеселити тебе і посумувати з тобою.
У кожну кни..у вкладено працю багатьох людей. Тому кни..и — це наше спільне багатство. Люби і бере..и кни..у!
12. Розглянемо найпоширеніші випадки чергування звуків і сформулюємо самостійно правила чергування голосних.
(о) – (а) перемогти – перемагати
(е) – (і) мести – вимітати
(е) – (и) здерти – здирати
(о), (е) – (і) ночі – ніч
(е) – (о) після (ж), (ч), (ш) шести – шостий
(г) – (ж) – (з) крига – крижина – на кризі
(к) – (ч) – (ц) жінка – жіночий – жінці
(х) – (ш) – (с) горох – горошок – у горосі
Доповніть кожен з рядків своїми прикладами.
13. Розподільний диктант.
Розподіліть слова у дві колонки:
1) слова, в яких відбувається чергування голосних;
2) чергування приголосних.

Пекти – випікати; крига – крижина; котити – катати; берег – узбережжя; нести – носити; клонити – кланятись; свекруха – свекрушин; мести – замітати; вечоріє – вечір; брести – бродити; гонити – ганяти; деру – задирати; воля – вільний; жінка – жінчин; нога – нозі; рух – у русі.
З однією парою скласти речення. Назвіть частини мови, якими виражені члени речення. Поставте до них запитання.
14. Переписати слова, вставляючи пропущені букви. Підкреслити орфограму. Перевірити правильність написаного за орфографічним словником.
Зб..рати, м..настир, вип…кати, с..лдатський, г..няти, завм..рати, ву..ко, шк…льний, щ..ка, к..ня, Льв..в, л..ду, підп…рати, ру..ці, вим..сти.
Ненаголошені голосні [е] та [и], що перевіряються наголосом
Загальноприйняте правило: треба змінити слово або підібрати спільнокореневе так, щоб ненаголошений го¬лосний став наголошеним:
 [е] – [еи]: [веисна´] весна, бо ве´сни, [о´зеиро] озеро, бо озе´ра, [веисе´лиĭ] веселий,бо ве´село, [веирши´на] вершина, бо верх.
 [и] – [ие]: [ве´лиеч] велич, бо вели´кий, [чиесло´] число, бо чи´сла, [виешне´ва]вишнева, бо ви´шня, [тиехен’ко] тихенько, бо ти´хо.
1. Вставте потрібну літеру.
З(е,и)мний, ос(е,и)литися, п(е,и)чера, д(е,и)тинство, зб(е,и)регти, тр(е,и)мтіти, в(е,и)ликий, в(е,и)черя, тр(е,и)вати, в(е,и)чорів, сп(е,и)нятися.
2. Запишіть текст. Поясніть правопис слів із ненаголошеними голосними.
Ярило
Великий грім Ярило прокидається навесні після довгого сну. Сідає верхи на чорні хмари, як на коня. Їде над землею, б’є її золотою різкою-блискавицею. Земля прокидається, одягається в розкішну сукню із квітів і зелені.
Усе навколо оживає:поля, діброви (За О. Воропаєм).
3. Перепишіть, вставляючи пропущені букви е чи и. Доберіть до кожного перевірні споріднені слова або форми слів і запишіть їх поряд.
Зразок: далеч — далекий, блищати — блиск, грудень — грудня.
1.) Дал..чінь, в..селий, в..шневий, т..хенький, т..хнічний, з..рнина, д..витися, п..линка, п..кти, щ..пати, щ..пити, ч..твертий, ч..тець.
2.) Січ..нь, хлоп..ць, нож..к, щигл..к, чов..н, пів..нь, майст..р, пласт..р, глеч..к, стол..к, промов..ць.
4. Перепишіть, вставляючи пропущені букви е чи и, не добираючи перевірних слів. Поясніть, чому так.
Шел..ст, бр..ніти, др..жати, ч..р..пок, ож..ледиця, тр..вога, т..р..вені, кр..ниця, п..р..лаз, п..р..дплата.
Правопис префіксів роз-, без-
Пригадай!
Яка частина слова називається префіксом?
Що таке прийменник?
Як ти розрізняєш префікси та прийменники?
Як пишуться префікси зі словами?
Як пишуться прийменники зі словами?
Де у слові стоїть префікс?
Потренуйся!
1. Запиши слова парами, познач префікси. Зверни увагу на правопис
префіксів - роз-, без-.
Бачив—побачив
вчив—вивчив
дивитися—роздивитися
загадка—відгадка
питав—розпитав
сильний—безсильний
Запам'ятай!
У префіксах роз-, без- завжди пишеться буква з: розвідник, безводний.
Потренуйся!
2. Випиши з речень слова з префіксом роз-, познач його.
Ідуть собі нерозлучні подруги, розмовляють стиха. Розмахує Микита
своєю торбою з книжками. Собака з розбігу кинувся на Микиту. Парася з
чужого двору роздивляється, що буде. Розсердилася Настя та як
налетить на Рябого.(За О. Копиленком)
3. Спиши, вставляючи пропущені букви. Познач префікси.
Бе..хмарне, ро..бити, бе..листий, бе..водний, ро..казати, ро..крити,
бе..платний, бе..межний, ро..класти, ро..шити, бе..вусий, ро..пороти,
бе..мірний.
4. Роподіли слова у дві колонки. В праву—слова, де роз-, без- є
префіксами, а в ліву—частинами кореня.
Безболісний, безодня, безпека, безділля, безсоння, безсилий, безчестя,
безлюддя, розбишака, розвести, розбіг, розвага, розум, розквіт, розмова.
5. Віднови речення.
..межні поля стиглої пшениці ..кинулись по обидва боки річки, що ..вільно
текла між високими берегами, ..колисуючи такі сліпо-блакитні хвилі, мов
..донне небо втопило в ній свою голубінь.
6. Прочитай. Заміни подані в дужках сполучення слів одним словом.
Утворені словосполучення запиши.
Зразок: степ, (який не має меж)—безмежний степ
Сеанс (без перерви). Людина (без душі). Дитина (не має дому). Острів (без
людей). Небо (без хмар).
Правопис префіксів з-, с-
Пригадай!
Що таке префікс?
Яка буква пишеться у префіксах роз, без?
Запам’ятай!
Перед буквами к, п, т, ф, х завжди пишеться префікс с-.
Потренуйся!
1. Спиши, добираючи потрібні букви.
(З, с)доровий, (з, с)веселяти, (з, с)хопити, (з, с)бути, (з, с)правити, (з,
с)розуміти, (з, с)фотографувати, (з, с)косити, (з, с)мити, (з, с)сунути, (з,
с)паяти, (з, с)кип’ятити, (з, с)цідити, (з, с)шити.
2. Прочитай. До поданих у дужках слів добери споріднені з префіксами з-,
с-. Утворені словосполучення запиши.
(Пекти) пиріг, (косити) очерет, (дивуватися) раптом, (тиснути) в кишені,
(палахнули) вогні, (котитися) з гірки, (ходити) до бібліотеки, (різати)
квіти, (летіти) в повітря, (фотографувати) брата.
3. Запиши прислів’я і приказки, познач префікси у словах.
Ні пером списати, ні словом сказати. Лиха іскра все спалить і сама згине.
Совість згризе без зубів. Слово до слова—зложиться мова. Сама баба
сметану злизала, а на кота сказала. Свій як заплаче, то бодай скриврться,
чужий і не подивиться.
4. Запиши текст, добираючи префікси з-, с-, без-
Сонце, ..хилившись на захід, упало в сині хмари. Знявся вітер і помчав по
..крайньому полю. На полі ..тихло, ..вузився горизонт, важко повис над
ланами. ..нову налетів вітер і сердито, ..жалісно погнав хмари на далекі
пагорби. (За О. Десняком)

Немає коментарів:

Дописати коментар